Slechte adem of vieze smaak

Iedereen heeft wel eens een onaangename adem of vieze smaak in de mond. Dit kan gebeuren na het eten van bepaalde voedingsmiddelen of in de morgen bij het wakken worden. Gelukkig is dit slechts tijdelijk en verdwijnt het weer. Als mensen echter permanent een slechte adem hebben wordt dat halitose of foetor exe ore genoemd.

Oorzaak van halitose

Bacteri├źn zijn de veroorzakers van de slechte mondgeur. Deze bacteri├źn breken eiwitten af tot vluchtige zwavelverbindingen die de vieze geur veroorzaken. In bijna alle gevallen ontstaat halitose door ontstoken tandvlees en tandbederf. Dit is dan ook het eerste waar de mondhygi├źnist naar zal kijken. Het is dus erg belangrijk om het gebit en het tandvlees regelmatig te laten controleren. Onze mondhygi├źnist kan u daarbij helpen.

Als er geen sprake is van ontstoken tandvlees, is de slechte adem vaak afkomstig van het achterste gedeelte van de tong. In dit gedeelte van de tong bevinden zich veel groeven waar de bacteri├źn zich thuis voelen. Als deze bacteri├źn zich op de tong bevinden is dit te zien door de tong uit te steken. Er is dan een witgele aanslag zichtbaar op het achterste gedeelte van de tong. Onze mondhygi├źnist kan u voordoen hoe u deze aanslag kunt verwijderen met een tongschraper.

Behandeling

Als er sprake is van een permanente halitose is het verstandig om dit niet te maskeren met snoepjes of mondsprays. Veel verstandiger is het om een tandarts of onze mondhygi├źnist te bezoeken en het gebit te laten controleren. De behandeling richt zich in eerste instantie op het verminderen van de bacteri├źn die de slechte geur veroorzaken:

• Zorg voor een optimale mondhygi├źne: gebruik hiervoor een tandenborstel en extra hulpmiddelen zoals tandenstokers of flossdraad om ook tussen de tanden te reinigen
  • Laat eventuele tandvleesproblemen behandelen
  • Maak ook de achterkant van de tong schoon met een tongschraper

Samen met onze mondhygi├źnist kunt u uw mondhygiene optimaliseren en het tandvlees gezond houden. Dit zorgt in de meeste gevallen voor het verdwijnen van permanente halitose.

Maak vandaag nog een afspraak met onze mondhygi├źnist!

Bent u benieuwd naar de kosten van een behandeling door de mondhygi├źnist? Woont u in Rotterdam en wilt u graag een second opinion voordat u een beslissing neemt? Maak vandaag nog een afspraak via het formulier of bel ons op 010 290 9509.

voor het inplannen van een intake-consult.