Mondhygienebehandeling

De eerste afspraak: het tandvlees krijgt een cijfer

Nadat uw tandvlees door de mondhygiënist is onderzocht, wordt bepaald hoe stevig het tandvlees om de tanden en kiezen sluit. Deze meting wordt vastgelegd in een cijfer. Naar aanleiding van dit cijfer wordt bepaald of er bij u sprake is van gingivitis of parodontitis. De behandeling die hierop volgt, wordt vastgesteld op deze meting.

• 0: het tandvlees is gezond. Er is niets aan de hand.
  • 1: Het tandvlees is ontstoken door tandplak waardoor het bloedt. Er is sprake van gingivitis
  • 2: Naast de ontsteking van het tandvlees is er ook tandsteen op de tanden aangetroffen
  • 3-: Het ontstoken tandvlees laat een beetje los van de tanden en kiezen. Er is sprake van parodontitis
  • 3+: Het ontstoken tandvlees laat los van tanden en kiezen en is teruggetrokken. De wortel ligt gedeeltelijk bloot.
  • 4: Een verdere verslechtering van de situatie zoals omschreven bij cijfer 3.

Gezond en ongezond tandvlees

Ontstoken tandvlees kan leiden tot teruggetrokken tandvlees. Gezond tandvlees is roze, ligt strak om de tanden en kiezen en bloedt niet als u uw tanden poetst. Rood, gezwollen of bloedend tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees.

Gingivitis

Tandplak op de overgang van uw tandvlees naar uw tand of kies en de plak die tussen uw tanden en kiezen zit, veroorzaken ontstoken tandvlees. Dit wordt gingivitis genoemd. Als u plak niet goed verwijdert, zorgen de bacteriën in de plak ervoor dat uw tandvlees verder ontstoken raakt. Niet verwijderde plak verkalkt tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich gemakkelijk weer nieuwe plak. Tussen de tand en het tandvlees zit een kleine ruimte (pocket). Omdat ontstoken tandvlees los komt te staan van de tanden enkiezen wordt die ruimte dieper. Als dit niet behandeld wordt zal de gingivitis erger worden en uiteindelijk veranderen in parodontitis.

Meer informatie over gingivitis en hoe de mondhygiënist dit kan behandelen vindt u hier.

Parodontitis

De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot. Dan laat het tandvlees nóg verder los. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken.Het gevolg is dat er nog diepere pockets ontstaan. Hierin verkalkt de tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Deze voortschrijdende ontsteking met afbraak van vezels en kaakbot wordt parodontitis genoemd. Door het ontstoken tandvlees zijn de tanden en kiezen los komen te staan en is het tandvlees teruggetrokken. De wortel ligt gedeeltelijk bloot. Parodontitis kan behandeld worden, zodat het tandvlees weer gezond wordt. Eenmaal teruggetrokken tandvlees komt niet meer terug.

Meer informatie over parodontitis en hoe de mondhygiënist dit kan behandelen vindt u hier.

Folders

Voor meer informatie kunt op de onderstaande links klikken. U kunt zo diverse folders downloaden die met mondhygiëne te maken hebben